HippoStar - Plaardenwaarden

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

HippoStar

Wetenswaardig > VOEDING
Even ten westen van het centrum van Woerden bevindt zich het bedrijfs-terrein van Arie Blok Diervoeding. De ligging is ideaal, pal aan de Oude Rijn. Deze (water)weg garandeert een filevrije doorgang, dus geen hinderlijke opstoppingen en vertragingen. 
Het solide familiebedrijf Arie Blok produceert een groot palet aan diervoeders, waaronder HippoStar paardenvoer. Het assortiment is breed en diep, met geschikt voer voor paarden en pony's in alle segmenten van de paardensport, fokkerij en recreatie. Dat paardenvoer een steeds belangrijker wordende groep voeders binnen Arie Blok aan het worden is, blijkt mede uit de fikse bedrijfsuitbreiding die het bedrijf een aantal jaar geleden onderging. Op naar het Groene Hart voor een kijkje op de vingers van de HippoStar chefs de cuisine...


Het ontstaan van het merk HippoStar
Het familiebedrijf Arie Blok Diervoeding begint in 1839 als handel in granen en graanproducten. Omstreeks 1935 gaat Arie Blok ook mengvoeders voor rundvee, varkens, pluimvee en hobbydieren produceren. In de jaren tachtig en negentig neemt Arie Blok een tweetal gespecialiseerde bedrijven over: Hope Farms, dat knaagdierenvoeders, hondenvoeders en voeders voor dierentuindieren produceert en Kasper Faunafood, specialist in voeding voor exotische- en hobbydieren. De overname betekent een enorme uitbreiding van het assortiment en een verbreding van de kennis van 'speciaalvoer'. Naar aanleiding van het BSE debacle besluit Arie Blok de productie van voedermiddelen voor de professionele veehouderij te staken en zich op de ontwikkeling van nieuwe producten te werpen. Daaronder paardenvoeders. Omdat de 'speciaalvoeders' Arie Blok nu eenmaal in het bloed zitten, komt HippoStar al snel met specialistisch voer voor paarden op de markt. Als we Sales Manager Tinus Boomstra moeten geloven is het ontwikkelen van steeds betere diervoeders een continu proces, dat hand en hand gaat met ontwikkelingen op het wetenschappelijk front. 'Daarom staan productontwikkeling en -verbetering bij Arie Blok hoog in het vaandel. Onze filosofie is: topproducten maken voor alle dieren en een betrouwbare partner zijn voor onze afnemers.'
Top vijf
Wat paardenvoer betreft staat HippoStar in de top vijf van de grootste Nederlandse producenten van paardenbrokken, – koeken en muesli's. Het bedrijf produceert ook diverse Private Labels. Productmanager Gerard van Eckeveld legt uit wat dat inhoudt: 'Bepaalde klanten hebben zelf niet de juiste productie- en/of verpakkingscapaciteiten in huis en laten hun producten daarom bij Arie Blok produceren. Wij beschikken over uitgebreide productiefaciliteiten. Zo kunnen we verpakken in folie en papier, van 800 gram tot 25 kg. Wel leuk om te vermelden: Arie Blok is het enige bedrijf in Nederland dat nog over een echte 'koekenpers' beschikt. Hiermee worden tot op de dag van vandaag verschillende soorten koeken in meerdere samenstellingen geproduceerd, zowel voor koeien als voor paarden.'

Arie Blok produceert diervoeders voor heel veel verschillende diersoorten. Hoe voorkomt het bedrijf dat paardenvoer besmet wordt met bestanddelen uit andere voeders?
'Goede vraag! Alle producten staan in een contaminatiematrix. Concreet gezien houdt dit in dat het bedrijf zo is ingericht dat grondstoffen verwerkt in een bepaald diervoeder niet kunnen achterblijven in het productieproces. Er wordt gewerkt volgend de GMP plus procedure, die is vastgelegd in het handboek.'
Hoe zit HippoStar logistiek gezien in elkaar?
'Omdat Arie Blok Diervoeding aan de Oude Rijn ligt worden veel van de grondstoffen per binnenvaartschip aangevoerd. De grondstoffen worden opgeslagen in grondstofsilo’s. Op het terrein zelf bevinden zich twee productielocaties. Alle producten in het uitgebreide HippoStar assortiment worden namelijk op de eigen locatie geproduceerd. In de diervoederfabriek vindt de productie van brokken, korrels, kruimel, meel en koeken plaats. In de Grutterij verwerkt men granen tot enkelvoudig geschoonde-geplette-gebroken-gesneden granen, gemengde granen en paardenmuesli's. De nieuwe productielijn is grotendeels geautomatiseerd. In de operatorsruimte bepaalt men welk product moet worden gemaakt. Via de computer bewaken de operators het proces. Ook nemen ze op gezette tijden monsters om te controleren of het product aan de hoge kwaliteitseisen voldoet. Als de producten klaar zijn gaan ze in aparte 'gereedproduct silo's', die als buffer voor de bulkauto's fungeren.' Met trots laten Tinus, Gerard en directeur Henk de nieuwste aanwinst zien: een complete familie robots. De eerste robot-achter-glas vult en naait (of plakt) de zakken dicht, brengt de etiketten aan en schuift de zakken door naar een tweede robot, die de zakken keurig stapelt. Een derde robot wikkelt de stapel zakken vervolgens in folie, waarna het personeel ze naar de opslag vervoert. Vanuit het magazijn gaan de producten naar de dealers.

Welke HippoStar producten genereren de hoogste omzet?
'De gezakte producten van HippoStar maken het grootste deel uit van de omzet. Afzet gebeurt via een omvangrijk landelijk dealernet. We merken dat er nog steeds groei zit in de paardenvoedermarkt. Vooral de markt voor muesli´s en graanproducten breidt zich uit. Met name in de particuliere sector gaan steeds meer mensen hun paarden muesli's voeren. Mede daarom hebben we het magazijn onlangs uitgebreid met ruim 2.000 M². Dat levert circa 2.500 extra palletplaatsen op. Het nieuwbouwgedeelte biedt ook plaats aan onze nieuwe productielijn voor paardenmuesli's. In de nieuwe expeditiehal kunnen vrachtauto’s binnen - en dus ongevoelig voor regenachtige momenten - lossen en laden.' Dat het oude kantoor voor de nieuwbouw heeft moeten wijken vinden de heren niet erg. Het nieuwe kantoorgebouw, pal aan de weg, is nu het fris ogende visitekaartje van het bedrijf.   
Welk marktsegment bedient HippoStar en hoe?
'HippoStar bedient zowel de professionele als de particuliere markt. De professionele markt krijgt zijn voer grotendeels in bulk aangeleverd. Die bulkmarkt is het werkterrein van de rayonmanager. Deze verkoopt het paardenvoer op basis van één op één gesprekken, waarbij de klant direct invloed heeft op de samenstelling van het rantsoen. 
Voor bestaande klanten fungeert de rayonmanager als klankbord. Nieuwe klanten melden zich vaak naar aanleiding van een probleem dat ze hebben en graag opgelost willen zien. Dat gebeurt dan in samenspraak met de rayonmanager, van wie wordt verwacht dat deze meer te bieden heeft dan de 'oude' leverancier. Dat is hard werken. Een klant binnenhalen vergt dan ook meestal meerdere, diepgaande gesprekken, waarbij alles draait om het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Je kunt niet van nieuwe klanten verwachten dat ze na één gesprek de knoop doorhakken. Daar kunnen weken, soms zelfs maanden overheen gaan. Twee bulkwagens rijden wekelijks heel het land door om de producten bij de grootverbruikers af te leveren. De particuliere markt bedienen we vrijwel uitsluitend met gezakt product. Ook de speciale producten worden in zakgoed geleverd. Een drietal zakgoedcombinaties voorziet ons dealernetwerk via vaste routes wekelijks van vers voer. Iedereen zal de vrachtwagens met het gigantische HippoStar -logo wel eens hebben gezien, want ze komen in alle uithoeken van Nederland. Er zijn trouwens ook veel dealers die hun producten zelf in Woerden komen afhalen. Om de HippoStar dealers te ondersteunen voeren we iedere twee maanden actie met één of enkele producten. Zoals bekend is de invloed van de dealer op het koopgedrag van de consument meestal maar minimaal. Daarom verkopen de meeste dealers meerdere merken. Het is aan ons als fabrikant om HippoStar naamsbekendheid te geven en een schare vaste afnemers te verwerven. Dat doen we op allerlei manieren, bijvoorbeeld door middel van advertenties, waarbij we gebruik maken van HippoStar dressuur amazone Lotje Schoots, springruiter Gert Jan Bruggink en menner Herman ter Harmsel. 
Stuk voor stuk professionals die met hun paarden de kost moeten verdienen en daarom uitsluitend topkwaliteit voer eisen. Verder zijn we op diverse hippische evenementen aanwezig met onze stand om potentiële klanten ons product te tonen en de filosofie erachter te vertellen. Ook staat er op diverse regionale evenementen een HippoStar hindernis in het parcours. Voor productinformatie gebruiken we naast folders vooral de website, die een steeds belangrijkere rol begint te spelen, omdat je er naast productinformatie ook voedertips en algemene informatie over voeding en verzorging op kwijt kunt en snel kunt inspelen op de actualiteit.' 
Over productinformatie gesproken. De consument wordt steeds kritischer op de inhoud van met name consumptieartikelen. De humane markt reageert hier al voorzichtig op door vernieuwde producten op de markt te brengen die minder of helemaal geen 'omstreden' toevoegingen meer bevatten. Speelt dit ook in de diervoederindustrie? Nog concreter: Arie Blok is GMP+ International (Good Manufacturing Practice en Hazard Analysis and Critical Control Point) gecertificeerd en voldoet aan de Safe Feed voorwaarden. Dit zijn kwaliteitsborgingen van grondstof tot eindproduct. Houdt dit ook in dat er in de paardenvoeders van Arie Blok geen gezondheidsondermijnende antioxidanten zoals Butylhydroxyanisol (E320), Butylhydroxytolueen (E321) en Ethoxyquine (E324) zitten? 
'Ja, dit speelt ook in onze branche, zeker sinds er meer informatie op de verpakking wordt gegeven. Op basis daarvan kunnen consumenten zelf kiezen welke product ze voeren. Onze keuze is duidelijk. Arie Blok voegt geen synthetische antioxidanten toe maar alleen natuurlijke, zoals vitamine E en C. De consument treft dus geen BHA, BHT en Ethoxyquine aan in ons paardenvoer. De grondstoffen, het productieproces en de eindproducten staan bovendien onder uiterst zorgvuldige controle. Hierdoor kunnen wij ook garanderen dat HippoStar paardenvoeders worden samengesteld uit grondstoffen die van oorsprong vrij zijn van stoffen die door de FEI als doping worden aangemerkt.
De geselecteerde kruiden betrekken wij van GMP+ International gecertificeerde bedrijven die onder dezelfde controle vallen.' 
Met welke paardenvoeders uit haar assortiment is HippoStar zelf het meest content en waarom?
'Ons assortiment kent de volgende onderverdeling: HippoStar (diverse soorten brokvoer), HippoStar Select (granen, muesli's en slobbers) en HippoStar Aanvullend (vitaminen, snoepjes en koeken) We zijn in het verleden wel eens te bescheiden geweest over onze nieuwe producten en de filosofie erachter. 
Dit is een mooie gelegenheid om er alsnog een aantal op een rijtje te zetten.  Heel trots zijn we op ons speciale SporMin®. Twintig jaar geleden was HippoStar de eerste die paardenvoer met een biocomplex van vitaminen, mineralen en sporenelementen op de markt bracht, bedoeld om O.C.D.-problemen een halt toe te roepen. Het product is destijds ontwikkeld in samenwerking met dierenarts Berghuis (specialist paarden) en topfokbedrijf Stal Roelofs in Den Ham. Het leidde meteen tot betere resultaten in fokkerijkringen. Iets waar we erg trots op zijn. In de loop van de jaren hebben we SporMin® verder verbeterd. Het product bevat koper, zink en mangaan in een optimale verhouding, waardoor gewrichten, kraakbeen, pezen en skelet zich optimaal kunnen ontwikkelen. De toegevoegde hoeveelheid magnesium garandeert een optimale botgroei en vermindert de kans op OCD- problemen. Verder was HippoStar er ook als één van de eersten bij om muesli's met kruidenmengsels op de markt te brengen. Onze twee kruidenmuesli's -HippoStar Kruidenmuesli Select en HippoStar Reform granenmuesli- mogen inmiddels tot de topproducten gerekend worden. Onze onlangs verbeterde slobber valt ook goed in de smaak, horen we van de gebruikers.'
Even voor de volledigheid. Zijn ook de kruidenmuesli's dopingvrij? De reglementen aangaande de toevoeging van kruiden aan paardenvoer worden immers steeds strenger?
'Ja, ook onze muesli's zijn dopingvrij. ' 
Waarin onderscheidt HippoStar zich van de andere voedingsproducenten voor paarden?
'Met de overname van enkele gespecialiseerde bedrijven heeft HippoStar heel veel kennis in huis gehaald. Die kennis zetten we doelbewust in voor de verbetering en vernieuwing van de producten in ons assortiment. We zijn ook bezig nieuwe, speciale producten voor paarden te ontwikkelen. Het betreft producten die inspelen op de vraag naar een stukje welzijnsverbetering voor paarden. Er liggen voldoende ideeën op de plank waar we in de toekomst mee aan de slag gaan. Uit concurrentie-overwegingen doen we daarover nu nog geen mededelingen. Eén ding kunnen we wel verklappen: vrijwel alle toekomstige investeringen zullen in het teken staan van verdere productverbetering.'      
Bedrijfsgegevens HippoStar
Vorm: onderdeel van Arie Blok Diervoeding BV
Activiteiten: fabricage en verkoop van paardenvoeders
Werkgebied: Voornamelijk West-Europa, in toenemende mate daarbuiten.
Extra activiteiten: sponsoring, consumentenvoorlichting

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu